fredag den 6. august 2010

Chili con carne

Kæresten havde lyst til Chili con carne i dag - så det fik han da selfølgelig :)

Desværre havde butikken ikke flere friske chili, så måtte improvisere med chilipeber, knust chili, cayenne peber og tabasco.
Derudover ville han ikke så gerne have bønner i, så den del måtte jeg pænt springe over.

Men det blev sgu super godt alligevel... nam!




Chili con carne (Kilde):

0,5 fed Hvidløg ~1,5 g Brugte 1 et helt
0,5 stk. Løg ~37,5 g
0,5 ds. Majs på dåse ~142,5 g Brugte en hel
1 stk. Rød peberfrugt ~120 g
- - Havsalt
- - Sort peber
10 g Frisk chilipeber Måtte ty til chilipeber, cayennepeber og knust chili
0,5 tsk. Rapsolie ~2,3 g
350 g Hakket oksekød 6-10%
0,5 spsk. Rød balsamico ~7,5 g
0,5 ds. Hakket tomater ~200 g Igen brugte jeg en hel
0,5 tsk. Spidskommen ~0,5 tsk.
2 stk. Enebær ~2 stk. Har jeg ikke, så den sprang jeg over
0,5 ds. Kidneybønner i chilisauce ~120 g Denne del måtte jeg også udelade

Hak løg, hvidløg og peberfrugt. Chilipeberet flækkes og kernerne fjernes, herefter hakkes det (mængde efter smag). Mas enebærrene.

Brun oksekødet i en gryde med lidt olie. Kom de hakkede ingredienser, krydderier, balsamico og dåsetomaterne ved. Lad retten simre i 5 min.
Kom bønner og majs ved, og lad chili con carnen simre yderligere 10 min.

Smag retten til med mere chili, eller et andet stærkt krydderi f.eks. tabasco.

Pynt evt. chili con carnen med en dusk persille.

Ingen kommentarer: