søndag den 3. april 2011

Litzy meets svensk Sockerkaka

En meget kær kollega valgte at forlade os i sidste uge og i den forbindelse ville jeg bage en afskedskage.
En dag jeg var ude og handle ind, der faldt jeg over en opskrift på sockerkaka med hindbær, chokolade og marshmallows.

Det lød tilpas weird til at det måtte være lige noget for mig... og gud hvor var det lige noget for mig. Den lidt bitre smag fra den mørke chokolade blandet med det søde fra marshmallows og det syrlige fra hindbærene. Jeg er fan. Næste gang laver jeg dog dobbeltportion, så den bliver lidt højere.

Jeg kan så absolut anbefale jer at bage denne.



Jeg brugte denne opskrift, men sætter den også lige her på dansk :)

150g blødt smør
2dl sukker
2 æg
0,5dl vand
3dl mel
1tsk bagepulver
100g hakket mørk chokolade
100g frosne hindbær
10g hakkede marshmallows

1spsk smør
3spsk rasp

Pisk smør og sukker luftigt (ca. 5 min). Pisk derefter æg i en ad gangen. Tilsæt vand.
Bland mel med bagepulver og hæld i blandingen. Vend chokolade, hindbær og marshmallows i.

Smør en form på ca. 2 liter og drys derefter med rasp. Hæld blandingen i og bag i oven 30min ved 175 grader.

2 kommentarer:

Louise sagde ...

Mmm, lyder godt, den må prøves en dag!

Litzy sagde ...

Det tror jeg ikke at du kommer til at fortryde. :)