fredag den 9. december 2011

Berlin - What a sight

Næste punkt er jo næsten lige så uundgåelig som julemarkederne - nemlig seværdighederne. Og dem har Berlin maaaaange af :)
Tro mig, man keder sig ikke. Og hvis man gør så er man godt nok selv ude om det.

Inden jeg går i gang så er det værd at nævne at vi blev ramt af regnvejr på hele turen, så seværdighederne gik vi let og elefant hen over, men lidt har også ret. Og jeg fik set de ting jeg kom for. Museer osv tager vi næste gang, når man er kold og gennemblødt så vil man bare hjem til noget tørt tøj og en dejlig varm dyne :P

1. Muren (east-side gallery)

Hvis du ikke har set muren, så er dette et must. Jeg kan huske den fra min barndom. Jeg var kun 6 år gammel da den faldt, men jeg kan stadig huske at der var meget tale om en mur dengang. Hvilket jeg synes var noget mærkeligt noget at være sådan oppe at køre over.
1,3km er bevaret og lavet om til kunst. 118 mennesker fra 21 lande malede grafitti på muren få mdr efter faldet og i 2009 lykkedes det at samle 40 af malerene til at komme tilbage og male samme kunst igen bare med mere holdbare farver.
Et smukt smukt syn.




2. Holocaust memorial

2711 cementblokke for at minde os om  de myrdede jøder. Blokkene varierer i højde men når du står på gaden ser de alle ud til at være lige høje.
Mine forældre var på en guidet tur hvor de fik at vide at idéen med blokkene var at når man gik iblandt dem, så var det meningen at man skulle føle hvordan det er at være alene blandt mange. Jeg hørte det heldigvis inden vi tog afsted og vil give arkitekten ret, man kan faktisk føle sig ganske alene dernede, selvom man er omgivet.
Her kunne jeg faktisk godt have brugt en guidet tour - elsker sådanne små sidekommentarer som man måske ikke altid finder i sit touristmateriale.
Han havde bl.a. også forklaret dem at grunden til at man ikke ser grafitti dette sted ikke har noget med respekt at gøre (desværre) men at alle blokkene er lakeret med et meget dyrt og meget effektivt malingsafvisende materiale. Og man må da sige at det virker.
Tyskerne havde i lang tid vurderet om de skulle bruge materialet... det er nemlig lavet af samme firma som lavede den gas jøderne blev dræbt med.
Kan godt forstå at de har stået lidt og vippet med om de kunne tillade sig at bruge det.






3. Brandenburger Tor

Som den eneste tilbageblevne af Berlins byporte, og en der engang delte øst og vest Berlin, er dette nu kendt som et samlingspunkt og symboliserer tyskerne som en helhed.
Et super smukt og imponerende værk som i absolut må tage jer tid til at se.





4. Reichstag

Parlamentsbygningen og et must-see. Desværre har de lukket for drop-ins så du skal melde din ankomst på forhånd via deres hjemmeside.
Det er stadig et gratis besøg, men du skal bare booke det på forhånd.
Desværre var der ikke flere ledige pladser til en guidet tour imens vi var der, så vi kunne "kun" komme op i kupplen, hvilket jeg bestemt ikke fortryder. Selvom det stod ned i stænger så kunne man stadig nyde den imponerende arkitektur og smukke udsigt. Er sikker på det kun er mere fantastisk i solskin.
Kæresten som er monster højdeskræk var ikke glad for situationen, men måtte bagefter indrømme at han var glad for at han tog med derop.
Så giv jer selv den gave at tage et smut på besøg, hold vejret og nyd.






5. Checkpoint Charlie

Må indrømme at dette er et af stederne jeg skal tilbage til. Da vi endelig nåede hertil så var vi våde, trætte og kolde. Så besøget var noget ala "Næææ *click* iiih *click* hjem"
Her er grænsen mellem øst og vest, og det var her du skulle fortælle om din business. Der har udspillet sig nogle store historiske momenter her og kender du ikke til stedet, så vil jeg anbefale dig en googling så du kan lære mere om det.
Selv i regnvejr var det en fantastisk oplevelse.



Hvis du har hængt med så langt - så tak fordi du læser med. Giv gerne en kommentar. Har du selv set noget af det her, eller har du ting du kan anbefale mig til næste gang? For der bliver helt sikkert en næste gang.

2 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Vi fik ikke set kuplen indvendig, så dejligt med et billede derfra - det ser ret imponerende ud :-)

Jeg er også ret pjattet med billedet af dig mellem cementblokkene - du ser total kær ud :-D

Litzy sagde ...

Hehe tak Piske, hvor er du sød :)

Og jeg kan anbefale dig en tur i kupplen hvis du skal tilbage til Berlin en gang - det er virkelig noget der skal opleves.
Havde det ikke været for kærestens højdeskræk så kunne jeg have fået flere timer til at gå med bare at lure detaljer :)